اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
کجایند مردان بی ادعا... کجایند مردان بی ادعا...
درباره وبگاه

مرا صدا میزنند،از آنطرف ،از خیلی آنطرفتر،خیلی دور،از کویر،از یه جای خیلی گرم و داغ،مرا صدا میزنند بچه هایی که هنوز بوی رفاه و آسایش را نشنیده اند امـّـــــا،دغدغه آنها آموختن معارف الهی از قرآن گرفته تا اسامی ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین / منم وظیفه ی خود میدانم تا دعوتشان را لبیک بگویم / ساکم را ببندم و با توکل بر حقّ سفری آغاز کنم /که نام سفر را اردوی جهادی میگذارند اما من میگویم / اردوی عبرت...
نویسندگان وبگاه
آرشیو مطالب
لینک های مفید
دیگر امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 43
بازدید هفته : 114
بازدید ماه : 114
بازدید کل : 59847
تعداد مطالب : 146
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

سایت مداحان قم

 شيعه اميرالمومنين عليه السلام
دیوان اشعار تبری

.

پایگاه اینترنتی بین الحرمین

نویسنده کربلایی حسن سراوانی در سه شنبه 28 شهريور 1391 |

سفر آغاز می‌شود

مدرسه یا احیانا مدرسه‌های روستا می‌تواند یکی از پایگاه‌های اردوی جهادی باشد. اگر نیازی به تعمیرات ساختمانی بود، دریغ نکنید. اگر رنگ و روی دیوارها و در و پنجهر‌ها رفته بود، بساط رنگ را فراهم کنید. برای تأمین هزینه تعمیرات مدرسه می‌تواندی از مدیر مدرسه کمک بگیرید. آموزش و پرورش مناطق بودجه‌ای برای تعمیرات مدارس دارند که خیلی‌شان از این کار بچه‌های جهادی استقبال می‌کنند.

اغلب روستاها مشکل طرح هادی روستایی درند، این طرح نشان‌دهنده این است که از کجاها باید راه دسترسی کوچه‌ها عبور کند و به تبع آن، لوله‌کشی آب، گاز، فاضلاب، تیرک‌های برق و مخابرات عبور کند. اولین لازمه اجرایی این طرح این است که اهالی خودشان همت و دلسوزی کند و تا می‌توانند در مواردی که عقب‌کشی دارند، این مرحله را انجام دهند. اگر واقعا کسی هست که توان تهیه منزلی جدید در صورت عقب‌کشی کلی را ندارد، شما می‌توانید در همین مدت کوتاه مشکل او و روستا را حل کنید. برای تهیه وام، برخی مراحلش را شما عهده‌دار شوید. وقتی هم پول اولیه تهیه شد، می‌توانید چند روزی برای ساختن آشیانه جدید کمکش باشید.

عدم دریافت کانال‌های تلویزیون وطنی در برخی روستاها، اهالی را به سمت استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و این نوع گیرنده‌ها کشانده است. طبیعی است که باز شدن پای چند صد کانال با فرهنگی متعارض، ناهنجاری‌هایی به بار خواهد آورد. بهترین راه مقابله با این آثار سوء تقویت شبکه‌های استانی با رنگ و لعاب بومی و برنامه‌های روستا محور است. این پیشنهاد را به صدا و سیمای استانی که روستا در آن واقع است، برسانید و در کنار آن، پیگیر شدید نصب گیرنده‌های تلویزیونی در روستاها باشید.

اغلب روستائیان کارشان کشاورزی و دامداری است، در کارشان هم همچنان از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند. آبیاری به روش غرقابی کردن که اغلب روستاها را با کمبود منابع آب مواجه می‌کند یا نگه داشتن دام‌ها در کنار محل زندگی که موجبات انتقال بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را فراهم می‌کند، از جمله معایب روش‌های سنتی است. این‌ها فقط با فرهنگ‌سازی حل می-شود. در گفت‌وگوهایتان با روستایی‌ها به پخش فیلم الگوهای تازه موفق و... اشاره کنید.

به اختلافات خانوادگی و محله‌ای ایشان دامن نزنید و حتی به فکر آشتی‌دادنشان باشید.سفر آغاز می‌شود

از بچه‌های روستا بخواهید به رایتان نقاشی و نامه بیاورند درباره روستایشان موضوع انشاء بدهید، جایزه هم بدهید.

عصر که از فعالیت‌هایتان فارغ شدید، بساط فوتبال و والیبال با جوانان روستا را فراهم کنید، نمی‌دانید چه اشتیاقی دارند، مسابقه هم بین شما و آن‌ها نباشد، در تیم‌ها تقسیم شوید.

در یکی از مسافرت‌های جهادی متوجه شدم با وجود خانه بهداشت در روستا، پزشک هفته‌ای یک روز در این خانه حاضر می‌شود که بنابه گفته اهالی بعضی اوقات با بهانه جلسه داشتن آن یک روز را هم غایب است. اولا این مسائل را به متولیان امر در شهرستان یا استان گزارش کنید. ثانیا سعی کنید از بچه‌های پزشکی در کنارتان باشد و به معاینه روستاییان بپردازد، می‌توانید از بسیج جامعه پزشکی هم کمک بگیرید.

بهداشت کمبودهایی در روستا دارد، صابون تهیه کنید و به خانه‌های روستا هدیه کنید. باور کنید خیلی‌هایشان از صابون استفاده نمی‌کند، فرهنگ‌سازی‌اش با شما.

بعضی از خیرین مدرسه‌ساز در روستاهایی که جمعیتشان خیلی هم نیست، اقدام به هزینه‌های چند ده میلیونی کرده‌اند که صد البته اجرشان پیش خدا محفوظ خواهد بود. اما دیده می‌شود که در برخی از روستاها همین مدارس به علت نبود دانش‌آموز یا کمبود آن، دارند خاک می‌خورند. شما هم اگر قصد مردسه ساختن را دارید، به این امر توجه کنید که اغلب روستاها در کنار هم قرار دارند، لازم نیست در هر کدامشان یک مدرسه ابتدایی، یک راهنمایی و یک دبیرستان باشد. برای رعایت عدالت، می‌شود دبستان را در یکی ساخت، راهنمایی را در دیگری، پسرانه را در این ساخت و دخترانه را در آن.

در مدتی که در اردو هستید، سعی کنید پای مسئولان شهرستان و بخش را به روستا باز کنید. آن‌ها را رودرروی مردم قرار دهید تا مردم بی‌واسطه با آن‌ها سخن بگویند.

ساخت آب‌بند در رودهای فصلی که از روستا می‌گذرد، می‌تواند برای کشاورزی روستاییان مفید باشد، روی دانشجوهای چند واحد سد و بتون پاس کرده حساب کنید.

به روستاییان از خطرات مواد مخدر و مخصوصا مواد مخدر صنعتی مثل شیشه بگویید. آمار مصرف مخدرها در روستاهای کشور طی سال‌های گذشته اسفناک است...

تأسیس سازمان فرهنگی هنری روستای...

ایجاد پایگاه‌های فرهنگی موقت در روستاها یا حتی دائمی، یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند ثمرات زیادی داشته باشد. برای برپایی این پایگاه‌های فرهنگی، نیاز به بررسی‌های میدان پیش از اردو هست. روستا روحانی مستقر دارد / ندارد. در روستا مراسم دعا به صورت هفتگی برگزار می‌شود / نمی‌شود. برنامه‌های قرآنی در روستا به صورت مستمر هست / نیست. علاقه به کتاب‌خوانی و مطبوعات زیاد / کم / متوسط است.

یک برنامه قرآنی در مسجد روستا ثمرات زیادی می‌تواند داشته باشد؛ به خصوص اگر بتوانید یک حافظ یا قاری کودک یا نوجوان با خود ببرید و او یک اجرای موفق در روستا داشته باشد، مشوق خوبی خواهد بود برای گرویدن بچه‌ها به کتاب الله. اگر یک مربی از خود روستا باشد، برای اداره کلاس‌های قرآن در طول سال، زمینه را در کودکان و نوجوانان به رایش فراهم کنید.

تدارک کتابخانه را هم ببینید هماهنگی کتاب با ادارات دولتی و نیمه‌دولتی راحت‌تر انجام می‌شود نسبت به سایر امور. با یک نامه معمولا ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها و حتی شهرستان‌ها کتاب در اختیار گروه‌های جهادی قرار می‌دهند. سازمان فرهنگی و هنری، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری را هم امتحان کنید. پس از این‌که کتاب‌ها از سازمان‌ها گرفته شد، اول این کتاب‌ها را دسته‌بندی کنید. بعضی کتاب‌ها به درد مردم روستا اصلا و ابدا نمی‌خورند. بعضی‌هایشان تخصصی هستند. شما با کتاب‌های عمومی کار دارید. کتاب‌های کودک و نوجوان هم در اولویت باشد (این را در نامه‌های اداری هم قید کنید). قسمتی از کتاب‌هایتان را کنار بگذارید برای هدیه و جایزه دادن.

یک اتاق کوچک در مسجد روستا یا یک مکان عمومی (و حتی اگر علاقه‌مند پیدا کردید در یکی از مغازه‌های روستا) پیدا کنید. یک قفسه (سیمی / آلومینیومی / چوبی یا...) برای کتاب‌ها تدارک ببینید. سرپا کردنش با بچه‌های روستا باشد و نظارت با شما. بدهید بچه‌ها شماره‌گذاری کنند، مسئولیتش را هم به بچه‌ها بدهدی. دفتر ثبت کتاب و ثبت امانات را با آموزش نحوه انجام کار به آن‌ها بدهید.

اگر روستا روحانی ندارد یا دارد و نماز جماعت برگزار نمی‌شود، ی برنامه‌تان این باشد که هر روز نماز جماعت در روستا برگزار کنید. در اولین روز رسیدن به روستا این را بگویید که خادم مسجد از بلندگو اعلام کند، اگر هم داشت، هر روز مرتب شرکت کنید.

یک پروژکتور امانت بگیرید، از ادارات دولتی، بسیج، دانشگاه یا... یک ساعت مانده به اذان اهالی را جمع کنید به مسجد (مطمئن باشید بفهمند چنین چیزی هست، خودشان با کمال میل خواهند آمد) سعی کنید بیشتر فیلم‌های مستند به رایشان بگذارید و اگر فیلم سینمایی نمایش دادید، امیدبخش باشد نه ناامید کننده، مضمون و فضای روستایی داشته باشد که چه بهتر.

اگر از بچه‌ها کسی نقاش باشد، در و دیوار مدرسه می‌تواند یک بوم خوب به رایش باشد. امید در نقاشی دیوارش موج بزند. خطاط هم دیوار را کلک بکند و حدیث و آیه بنویسد.

اردو تمام شد؟!

اردوی جهادی که به پایان رسید، بخش مهم کار آغاز می‌شود. حالا خودتان مشکلات مردم را به خوبی لمس کرده‌اید و می‌توانید مثل آن‌ها در برابر مسئولان، خواسته‌هایشان را مطرح کنید. صدا و سیما، آب و فاضلاب روستایی، استانداری، فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و... همه و همه را یکی یکی بروید و به مسئولان برای حل مشکلات روستا چشم در چشم بشوید.

از عکس‌های گرفته شده و نقاشی‌ه و انشاهای بچه‌های روستا، نمایشگاهی ترتیب بدهید در دانشگاه هم تجدید خاطره‌ای است برای شما و هم ترغیبی است برای بچه‌های دیگر.

نفع این اردو بیشتر برای اردونشینان بود تا اهالی روستا، جوان‌هایی که مدیران آینده کشورند حتما به خوبی دریافتند که نمی‌شود پشت میز نشست و چشم بسته تصمیم گرفت در تخصیص منابع کشور عدالت اقتضا می‌اند که به ترتیب نیاز باشد و... همه این‌ها درس‌های اردوی جهادی است.

راه دین را باز کنید

در بسیاری از روستاها، روحانی فقط در ماه رمضان و ده روز ماه محرم هست برای گفتن از دین. در هوله اول حتما روحانی جوان و خوش‌اخلاقی را در اردو در کنار خودتان داشته باشید؛ هم برای اردونشینان خوب است و هم برای روستانشینان. حتی اگر توانستید مذاکراتی با سازمان تبلیغات اسلامی یا امام جمعه شهرستان برای استقرار دائمی یک روحانی داشته باشید که می‌شود نور علی نور. فقط به یاد داشته بشاید که این را به روستاییان گوشزد کنید: روحانی حقوق‌بگیر جایی نیست. ارتزاقش را باید مردم تأمین کنند. برای استقرار روحانی هم می‌شود با کمک گرفتن از مردم (حتما کمک مادی بخواهید از مردم، حتی به اندازه هزار تومان) و سازمان تبلیغات اسلامی یک خانه عالم ساخت.

نان و نمک بخورید

تعارف‌های گرم روستاییان را رد نکنید و مهمان‌ نان و نمکشان شوید. حتی برای خوردن یک استکان چای هم اگر دعوت شدید، رد نکنید. حضور شما باعث خوشحالی روستاییان و امیدوارشدنشان خواهد شد. احتمالا در خانه روستاییان بعضی چیزها را خواهید دید که نمونه بارز از خودبیگانگی فرهنگی هستند (من عکس جومونگ و سوسانو را به مقدار فراوان دیدم، نسخه جدیدش را نمی‌دانم). سعی کنید با زبانی خوش و به دور از لحن آمرانه، تشویق به جایگزینی کنید.


اردو تمام شد؟!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

طراحی و کدنویسی قالب های مذهبی : شهدای کازرون
Temlate By : 1100Shahid.ir
لینک دوستان ما
آخرین مطالب وبگاه
موضوعات وبگاه
پیوندهای روزانه
برچسب ها
طراح قالب
شهدای کازرون